Мудрість батьківської любові
Ми, батьки, виховуємо дітей насамперед красою своїх взаємин. Про це треба пам'ятати завжди. (V, с.
439)
Прекрасні люди виростають в тих сім'ях, де батько та мати по-справжньому
люблять один одного і в той же час люблять і поважають людей. (V, с. 436)
Там, де немає мудрості батьківського виховання, любов матері і батька до дітям
спотворює дітей. (3, с. 111)
Пам'ятайте стародавню мудрість: якщо хочеш погубити людину, дай йому все, що
він побажає. (II. 419)
Сліпа материнська любов так само небезпечна, як і байдужість. (III. 22)
Ніхто не вчить маленької людини: будь байдужим до людей, ламай дерева, попирай
красу, вище всього став своє особисте. Якщо людину навчають добру - вчать
вміло, розумно, наполегливо, вимогливо, в результаті буде добро. Вчать злу
(дуже рідко, але трапляється і так), у результаті буде зло. Не вчать ні добра,
ані зла - все одно буде зло, бо людина народжується істотою, здатним стати
людиною, але не готовим людиною. Людиною його треба зробити. (IV. 554)
Якщо людину не вчити ні доброго, ні поганого, він не стане Людиною; щоб жива істота,
народжена від людини, став Людиною, треба вчити тільки гарному. (III. 693)
Зло затверджується само, досить не вчити його ні добра, ані зла. (V, с. 280)
Якщо на родючій землі не культивується виноград, якщо земля не зрошується
шляхом, то на ній виростає чортополох, хоча будяк ніхто і не сіє. Так і з душею
людської: у роки дитинства і юності її необхідно оберігати від зла твердженням
добра. Моральне потворність може дозріти в дитині і тоді, коли його ніхто і не
вчить злу, - достатньо лише людини не вчити добра, не зберігати чистоту душі.
(3, с. 84)
Виховання без покарань
Не можна перетворювати дитяче серце в полохливу пташку, яка забилася в кут
клітини і чекає розправи. Серце, чутливе до добра, справедливості,
доброзичливості, не вимагає не тільки своїх, але і підвищення голосу. (I, з.
667)
Як би серйозний не був дитячий провину, але якщо він зроблений не зі злим
умислом, за ним не повинно слідувати покарання. (5, с. )
Хай над головою у дитини не висить меч покарання за необережний, необачний
крок. (I, з. 118)
Як би серйозний не був дитячий провину, але якщо він зроблений не зі злим
умислом, за ним не повинно слідувати покарання. (5, с. 13)
Якщо дитина пізнав потрясіння, пов'язане з покаранням, в його душі
послаблюються внутрішні сили, самої людською природою призначені для
самовиховання. Чим більше покарань, тим менше самовиховання. (3, с. 54)
Фізичні покарання є насильством не тільки над тілом, але і над духом людини;
ремінець робить бездушними не тільки спину, але і серце, почуття. (II. 577)
Ремінь не тільки принижує гідність дитини, але і розбещує його душу,
пробуджуючи в неї самі темні, самі підлі особливості: боягузтво,
людиноненависництво і лицемірство. Найбільш стійкими, найбільш непримиренними
до зла стають ті, хто не знав в дитинстві ні провести, ні потиличники. (3, с.
81)
Там, де все будується на покаранні, немає самовиховання, а без самовиховання не може бути
нормальним і виховання взагалі. Не може, тому що покарання вже звільняє
вихованця від докорів сумління, а совість - це головний двигун самовиховання;
де совість спить, не може бути і мови про самовихованні. Отримав покарання
думає: мені нічого більше роздумувати про свій вчинок; я отримав те, що треба.
(II. 642)
Покараної вже не потрібно докладати внутрішні духовні сили до того, щоб стати
краще. (III. 491)
Той, хто звик будинку до ремінця і подзатильнику, в школі глухий до доброго слова. Тому, кого б
’ ють, самому хочеться бити; той, хто в дитинстві хоче бити, ставши дорослим,
захоче вбити - злочини, вбивства, насильство йде своїми коріннями в дитинство.
(II. 577)
Покарання, тим більше якщо справедливість його сумнівна, огрубляет людську
душу, озлобляет і робить її. Людина, яка зазнала покарання в дитинстві, в
підліткові роки не боїться ні дитячої кімнати міліції, ні суду, ні
виправно-трудовий колонії. (3, с. 54)
Чим більше покарань і чим вони жорсткіше, тим менше самовиховання. (V, с. 366)
Тонкість і мудрість виховання якраз і полягає в тому, щоб навчити людину карати
себе. (V, с. 519)